Ondernemers vertellen elkaar veel fabeltjes. Maar de sterkste en hardnekkigste is toch wel: ‘Ik ben niet zo’n verkoper’. We hebben het al honderden keren gehoord. En ook al honderden keren ontkracht!
Er zijn zoveel ondernemers en professionals die het fabeltje als een feit brengen: ‘Ik ben niet zo’n verkoper, dat is nu eenmaal zo…’. Maar dat maakt tegelijkertijd dat ze zichzelf compleet vastzetten. Een giftig fabeltje dus, gebracht als een feit. En daar zit dus de sleutel. Want als je kijkt naar de echte feiten, zie je heel wat anders. Onze jarenlange ervaring als ondernemers en als coaches levert een reëler beeld op. Met stip op 1:
- Dé verkoper bestaat niet. Er zijn namelijk wel honderd soorten verkopers.
En omdat lijstjes altijd leuk zijn, hier nog een fabeltje ontkracht:
- Extraverten zijn verkopers. NEE, introverten zijn er minstens zo goed in!
Wat zijn verder de feiten?
- Verkopen gaat over het centraal stellen van jouw klant, niet van jezelf
- Verkopen gaat over het maken van een connectie. Ben je daar goed in? Dan heb je meteen een voorsprong
- Verkopen doe je vanuit intentie, dat voelt de klant en dat werkt
- Verkopen is 75% luisteren en 25% praten
- Verkopen gaat over impact realiseren en je missie leven, niet over borstklopperij
En last, but not least:
- Verkopen gaat veel beter als jij je klanten kiest in plaats van andersom!
Kies maar
We kunnen nog wel even doorgaan met dit rijtje, maar we hopen dat je inmiddels jouw ‘feiten’ al anders ziet. Voel je al ruimte ontstaan? Dat je misschien, ergens, stiekem, toch een verkoper zou kunnen zijn? En dat je het nog leuk kunt vinden ook? Mooi! Aan de slag!