We zien ze zo vaak: ondernemers met supersterke ideeën. Ideeën die ze niet delen met de wereld, die binnen de muren van de zolderkamer blijven. En dat snappen wij, die werkkamer op zolder is natuurlijk lekker veilig. Dan hoef je de confrontatie met de boze buitenwereld niet aan en word je ook niet teleurgesteld als blijkt dat jouw beoogde klanten helemaal niet op die ideeën zitten te wachten.
Veel ondernemers, zeker de wikkers en de wegers, denken ook dat het eerste idee helemaal perfect uitgewerkt moet zijn, zodat je ook echt ‘klaar’ bent om met de klant te gaan praten. En dan is er ook nog een categorie ondernemers die veel te bescheiden is. Want ‘er zit toch niemand op mijn wilde ideeën te wachten?’. Herkenbaar?
Bescheiden? Perfectionistisch? Bang?
Heel veel zolderkamer-ondernemers laten hun valse bescheidenheid, hun perfectionisme en angst voor teleurstelling de weg naar groei en succes afsnijden. En dat is zonde! Door je ideeën voor jezelf te houden, doe je je klant te kort (en jezelf natuurlijk ook). Want die klant wil altijd in gesprek met ondernemers die goede oplossingen hebben.
Denken, denken en niet doen
Een van onze ondernemerscoaches, Marco, weet als geen ander hoe dat werkt. Hij had zijn vaste baan als marketingmanager vaarwel gezegd, omdat het niet meer aansloot bij zijn ondernemerscompas. Op naar de Kamer van Koophandel dus en aan de slag met het ontwikkelen van zijn businessidee. En weet je wat? Hij kwam er niet uit, helemaal niet zelfs. Marco was een typische zolderkamer ondernemer. Hij draaide in kringetjes rond. Bedacht iets, dacht erover na, ging op zoek naar meer informatie. En…hij vond altijd wel een reden waarom iets niet zou werken, waarom het gedoemd was te mislukken. En dat allemaal vanaf de zolderkamer, zonder met klanten te spreken. We zeggen het voorzichtig, maar het was op z’n minst een frustrerende situatie.
Lege rekening
Marco’s spaarrekening werd leger en leger. Hij saboteerde als het ware zijn eigen groei én hij deed zijn klanten tekort door ze niet mee te nemen in zijn ideeën. Ook al waren die nog niet. Hij trok de stoute schoenen aan en ging in gesprek met mensen uit zijn netwerk. Om het nog prille en onaffe businessidee voor te leggen. Een van de gesprekken voerde hij tijdens een kopje koffie met een interim HR-manager.
De redding
En die aanpak redde zijn prille ondernemersloopbaan. Marco leerde enorm veel, snapte wat hij nog moest aanpassen in zijn businessidee en kreeg een boost in zijn zelfvertrouwen. En wat denk je? Dat koffie-gesprek wierp zijn vruchten af. Nog geen week later belde de HR-manager of hij interesse had in een interim-opdracht! Ben jij ook klaar om de zolderkamer te verlaten en de buitenwereld toe te treden? Om succesvol te worden?